همین الان تماس بگیر 09126080038
اجاره هیلتی کرایه هیلتی اجاره پیکور کرایه پیکور اجاره چکش برقی اجاره هیلتی تهران اجاره بتن کن
اجاره هیلتی | اجاره بتن کن |اجاره هیلتی تهران |کرایه هیلتی تهران | اجاره چکش تخریب | اجاره هیلتی 7 کیلویی | اجاره هیلتی 11 کیلویی | اجاره هیلتی 32 کیلویی | اجاره دریل بتن کن | اجاره دریل بتن کن 4 شیار | کاشت بولت | فروش چسب کاشت میلگرد | ارسال تخریبکار | تخریبکار با دستگاه | اجاره دستگاه جوش | اجاره شیارزن | اجاره مینی فرز | اجاره هیلتی شمال تهران|اجاره هیلتی شرق تهران|اجاره هیلتی غرب تهران

کرگیری بتن

کر گیری بتن در ابزارکده

کرگیری یا مغزه گیری به وسیله ی دستگاه کرگیر (Core Drill) صورت میگیرد، Core به معنای مغز یا میانه است، بنابراین کرگیری عملیاتیست جهت برش و یا نمونه برداری از مغز یا میانه ی قطعه ای که در عمران عموماً بتنی می باشد.
این عملیات ممکن است با اهداف مختلفی همچون بررسی مقاومت فشاری بتن، ایجاد مسیر برای عبور تجهیزات، عبور لوله‌های تاسیسات، کابل‌های برق و تلفن، بررسی میزان تسلیح بتن، کاشت آرماتور و … صورت پذیرد.

استفاده از این فرآیند در سوراخ کردن دال‌ها و یا دیوارهای بتنی که یک مرحله مهم در اکثر سازه‌های بتنی به شمار می رود مرسوم است.
کرگیری بتن می تواند برای کاشت آرماتور نیز مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا برای کاشت آرماتور جهت ریشه ستون یا دیوار برشی روی فنداسیون، در صورتی که تراکم آرماتور های مدفون در فنداسیون زیاد باشد و امکان عبور دادن میلگردهای کاشته شده از میان آن ها نباشد؛ یکی از راه حل ها استفاده از روش کرگیری برای انجام عملیات سوراخکاری است.
با وجود آن که کرگیری کاربردهای مختلفی دارد، ولیکن به عنوان یک عملیات نمونه برداری آزمایشی برای تعیین پارامترهای کیفی بتن از جمله مقاومت فشاری مقطع و میزان تراکم آرماتور ها تحت عنوان آزمایش مغزه گیری معرفی میشود.

کرگیری و سوراخ کاری بتن در تهران

کر گیری وسوراخ کاری بتن در ابزارکده

متوجه شدیم که کرگیری در واقع فرآیند برش و جدا کردن یک قسمت از یک مقطع بزرگ است و در بتن این عملیات ممکن است با اهداف مختلفی صورت گیرد.
نکته قابل توجه در بدست آوردن مقاومت فشاری مقطع بتن با انجام کرگیری این است که رابطه مشخصی برای رسیدن به مقاومت فشاری مقطع با انجام آزمایش روی مغزه تهیه شده از مقطع وجود ندارد، بدین صورت که عوامل زیادی همچون رده مقاومت بتن، دما و رطوبت محل، خوردگی آرماتور ها و ویژگی های دیگر بتن روی این رابطه اثرگذار است که معمولا فرض می شود مقاومت مغزه هایی که بصورت کرگیری بدست آمده ۸۵ درصد مقاومت نمونه استوانه ای استاندارد است که البته این درصد برای همه موقعیت ها کاربرد ندارد. توجه به این نکته ضروریست که اگر هدف از اجرای کرگیری تعیین پارامترهای کیفی مقاومت بتن باشد مقاومت مغزه های بدست آمده در جهت عمودی بیشتر از مغزه هایی است که به صورت افقی کرگیری می شوند و منظور از کرگیری عمودی ایجاد سوراخ در امتداد لایه های بتن ریزی است.

موارد استفاده از کرگیری:

  1. عبور کابل‌ها و لوله های تاسیسات و سایر تجهیزات از درون دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها
  2. سوراخ‌کاری در دال‌ها و جاده‌ها برای زهکشی، اتصال میلگردها و …
  3. ایجاد بازشو در مقاطع بتنی از جمله دیوار های حایل
  4. اتصال نگه‌دارنده‌ها، تجهیزات روشنایی و …
  5. نمونه‌گیری و آزمایش بتن

نکات ایمنی کرگیری بتن دیوار

  1. قبل از شروع کار موتور دستگاه کرگیری خود را چک کنید
  2. پیش از انجام کرگیری آموزش و مهارت های لازم را کسب کنید
  3. برای کرگیری از مته ها و تیغه های مناسبی استفاده کنید
  4. برای محافطت از چشمان خود از عینک استفاده کرده و همچنین برای جلوگیری از استنشاق گردوغبار کرگیری از ماسک های مخصوص استفاده کنید

کرگیری بر روی بتن مسلح در تهران

کرگیری بتن بر روی بتن های مسلح و غیر مسلح نیز انجام می شود. اما به خاطر ماهیت متفاوت آن ها، تفاوت هایی نیز میان این دو عملیات وجود خواهد داشت. کرگیری از بتن مسلح به مراتب سخت تر و پیچیده تر است و انجام این عملیات زمان بسیار بیشتری را نسبت به بتن معمولی می طلبد. همچنین در این مورد روش های کرگیری بتن محدودی نیز وجود دارد که کمی ما را محدودتر می کند. اما در مورد بتن معمولی و غیر مسلح این گونه نیست. کرگیری در بتن غیر مسلح آسان تر و با سرعت بسیار بالاتری صورت می پذیرد. همچنین در مورد انتخاب روش کرگیری نیز کار ما راحت تر است چرا که گزینه های بیشتری پیش روی ماست و از تنوع بالایی برخوردار است.

نحوه کار با دستگاه کرگیری بتن

 

کرگیری بتن باید عمود بر سطح، دور از محل اتصالات، درزها و یا لبه های نمایان عضو بتنی انجام شود . زاویه تقریبی بین محور طولی مغزه و سطح افقی که بتن روی آن قرار گرفته را یادداشت و گزارش می کنند. درصورت امکان، مغزه ها عمود به سطح قائم یا عمود به سطح با خمیدگی باید از نزدیک میانه عضو بتنی گرفته شوند.

پس از تهیه مغزه ها و انتقال آنها به آزمایشگاه، مغزه ها باید به ابعاد مورد نظر برای انجام آزمایش برش داده شوند. برش مغزه با یک تیغه یا اره الماسی که با آب خنک می شود انجام می گیرد که یک مغزه با طول مناسب و با دو انتهای موازی تقریباً عمود بر محور مغزه می باشند بدست می آید.
معمولاً سطوح انتهایی مغزه های بدست آمده، حتی پس از برش نیز دارای سطح صافی نیستند، بنابراین ضروری است که سطوح انتهایی مغزه ها کاملاً مسطح شوند، در غیر این صورت مقاومت واقعی مغزه ها قابل تعیین کردن نیست. به منظور ایجاد دو انتهای صاف موازی با هم و عمود بر محور مغزه، مغزه ها معمولاً توسط عمل سنباده زدن یا با استفاده از مصالح مناسب کلاهک گذاری می شوند، البته کلاهک ها از نظر عملی چندان اهمیتی ندارند.

اجاره هیلتی در تهران

مته های کرگیری

آزمایش کر گیری بتن در ابزار کده

شما می‌توانید انواع مختلفی از مته‌های دریل را برای پروژه‌های حفاری مختلف پیدا کنید. با این حال، به دلیل تیزبودن نوک این مته ها باید محتاطانه با آن ها کار کنید. با اینکه مقرون‌به‌صرفه تر هستند،اما این ابزارها از مواد با کیفیتی ساخته نشده‌اند. علاوه بر این، آن‌ها نمی توانند به خوبی ابزارهای گران قیمت کار کرگیری را انجام دهند. به همین ترتیب، مته‌های دریل بتن با قیمت پایین می‌توانند بتون را از سطح بتن را صاف کنند.اما این به معنی کار اضافی است چون شما نیاز دارید بعداً برروی سطح بتن سوراخ بزنید. روی هم رفته کرگیری بتن اغلب سخت است مگر اینکه از نوع مناسب و با کیفیت مته ها استفاده کنید.
امروزه مته‌های کرگیری حاوی کاربید در بازار هادر دسترس هستند. کاربید موجود باعث می شود که مته به راحتی بر روی سطح بتن حرکت کند. همچنین شما می‌توانید مته بتونی حاوی الماس‌های ریز تعبیه‌شده در نوک آنرا در بازار پیدا کنید. الماس‌ها طبیعتا سخت هستند و می‌توانند خیلی سریع به درون بتن فرو روند علاوه بر این، این الماس ها کار کرگیری بتن را دقیق‌تر انجام می دهند. همچنین می‌توانید ابزارها و قطعات تخصصی دیگری را پیدا کنید که بتواند کرگیری بتن را تسریع کند.

هدف از کرگیری بتن چیست؟

در پروژه‌هایی که استفاده از بتن ضرورت دارد، ضروری است که تیم و ابزارهای مناسب برای استخراج نمونه‌های بتنی تدارک دیده شود. استخراج نمونه شامل تولید حفره‌هایی با سطوح صاف و براق در دیواره‌ها، کف و سقف است. این حفره‌ها برای مقاصد مختلفی مانند اجرای کابل‌ها و خطوط تلفن، مسیرهای لوله‌کشی، کانال‌های هوا، نصب سیستم‌های اطفا حریق و غیره در ساختار مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات، برای تعیین ویژگی‌های بتن، لازم است که قطعه‌ای از آن برای آزمایش بیرون کشیده شود که این فرآیند نیز با استخراج نمونه انجام می‌شود و به این کلیت فرآیند، آزمون نمونه‌برداری مغزه بتن گفته می‌شود.

در برخی مواقع، لازم است که آزمایش‌هایی بر روی بخش‌هایی از بتن انجام شود که انجام آن‌ها در محل ساختمان ممکن نیست. در این صورت، بخشی از بتن باید جدا شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود. در چنین شرایطی، نیاز به استخراج یک قطعه استوانه‌ای شکل از بتن و ارسال آن به آزمایشگاه برای تحلیل و بررسی ویژگی‌های کیفی و کمی آن وجود دارد.

آزمایش کرگیری بتن در تهران

آزمایش کرگیری بتن یا مغزه گیری بتن می تواند به عنوان یکی از روش های تخمین مقاومت بتن به کار رود. در میان آزمایش های درجا، آزمایش نیمه مخرب کرگیری بتن به عنوان یکی از دقیق ترین روش ها مطرح بوده است و مطالعات گسترده انجام شده در این زمینه، بهترین گواه بر اهمیت این روش می باشد. در این روش نمونه های استوانه ای توسط مته های الماسه تهیه می شوند و مورد آزمایش قرار می گیرند.

گرچه این روش نیاز به هزینه و زمان نسبتاً زیادی دارد، لکن توسط آن می توان نتایج قابل اعتمادی در مورد مقاومت بتن در محل بدست آورد. از کرگیری علاوه بر مقاومت فشاری بتن می توان برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد تراکم و کیفیت مخلوط و اجزای آن، جذب آب، چگالی و توانایی در برابر کشش نیز استفاده کرد.

عوامل بسیاری از جمله قطر مغزه، نسبت طول به قطر، جهت مغزه گیری، حضور آرماتور در داخل مغزه و حتی سطح مقاومت بتن، می تواند نتایج آزمایش مقاومت مغزه ها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین برای بدست آوردن اطلاعات قابل اعتماد می بایستی در تفسیر نتایج آزمایش، این عوامل را نیز مد نظر قرار داد.

پارامتر های مؤثر در مقاومت مغزه ها

پارامترهای بسیاری وجود دارند که مقاومت مغزه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. به عنوان مثال مغزه های به دست آمده از مخلوط بتن یکسان ولی دارای قطرهای متفاوت و نسبت طول به قطر (L/D) یکسان ممکن است منجر به بدست آمدن نتایج متفاوتی در انجام آزمایش مقاومت فشاری گردد. مهم ترین این پارامترها عبارتند از: نسبت L/D ، قطر، سطح مقاومت بتن، نوع دانه بندی، وضعیت رطوبت در زمان آزمایش، جهت مغزه گیری، حضور آرماتورها، محل مغزه گیری و …

اجاره هیلتی در تهران

جهت مشاوره رایگان و دریافت هزینه ی عملیات کرگیری بتن  با مهندسین ابزارکده تماس  بگیرید 09126080038

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

پیمایش به بالا