همین الان تماس بگیر 09126080038
اجاره هیلتی کرایه هیلتی اجاره پیکور کرایه پیکور اجاره چکش برقی اجاره هیلتی تهران اجاره بتن کن
اجاره هیلتی | اجاره بتن کن |اجاره هیلتی تهران |کرایه هیلتی تهران | اجاره چکش تخریب | اجاره هیلتی 7 کیلویی | اجاره هیلتی 11 کیلویی | اجاره هیلتی 32 کیلویی | اجاره دریل بتن کن | اجاره دریل بتن کن 4 شیار | کاشت بولت | فروش چسب کاشت میلگرد | ارسال تخریبکار | تخریبکار با دستگاه | اجاره دستگاه جوش | اجاره شیارزن | اجاره مینی فرز | اجاره هیلتی شمال تهران|اجاره هیلتی شرق تهران|اجاره هیلتی غرب تهران

روش های سنتی تخریب سازه و بتن

تخریب سنتی سازه و بتن

به طور معمول طول عمر ساختمان های بتن آرمه بین ۴۰ تا ۹۰ سال تخمین زده می شود ولی با توجه به شرایط مختلف مانند بلایای طبیعی، تغیر کاربری، باز سازی و یا افزایش ظرفیت سکونت نیاز به تخریب ساختمان های قدیمی و احداث ساختمان های جدید می باشد.
روش های مختلفی در شهر های بزرگ برای تخریب ساختمان ها استفاده می شود اعم از: تخریب ساختمان ها از بالا به پایین به روش دستی، تخریب ساختمان ها از بالا به پایین به روش مکانیکی، استفاده از گوی تخریب و همچنین روش انفجار. این روش های تخریب را می توان در ضمره روش های تخریب سنتی دسته بندی کرد.
تخریب دستی ساختمان یکی از روش‌ها و فرآیندهای تخریب سازه‌ است. 

همانطور که بیان شد دلایل زیادی برای تخریب یک بنا وجود دارد به طور مثال ساختمان‌های جدید جایگزین ساختمان‌های قدیمی می‌شوند، برخی سازه‌ها پایداری خود را از دست داده و یا صدمه ساختاری دیده‌اند، سازه‌های کوچک برای ساخت سازه‌های بزرگ تر و موارد دیگر، هر کدام لزوم تخریب ساختمان را معنا می‌دهند.

تخریب دستی ساختمان

برای داشتن تخریب اصولی، نیاز به تخصص و دانش مهندسی است. به طور کلی، تخریب‌هایی که صورت می گیرند باید مقرون به صرفه، ایمن و سازگار با محیط زیست باشند.

مراحل مختلف تخریب ساختمان:

  • بررسی نقشه سازه
  • حذف مواد خطرناک
  • تهیه برنامه برای تخریب
  • اقدامات ایمنی

تخریب دستی سازه با استفاده از برخی تجهیزات و بدون استفاده از مواد منفجره انجام می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز جهت تخریب دستی ساختمان:

پتک و کلنگ: پتک دستی و کلنگ هر دو برای تخریب دیوارها یا ستون استفاده می‌شود.

پیکور (چکش تخریب): برای تخریب سطوح غیرفلزی و دیوارها، استفاده از پیکور اجتناب‌ناپذیر است. برای سرعت بخشیدن به کار تخریب به شیوه مکانیکی، نصب چکش پیکور و مته به ماشین به راحتی انجام شدنی است.

دریل بتن کن: دریل تن کن علاوه بر تخریب جهت سوراخ کردن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه قلم و تعداد شیارهای بتن کن (4 شیار و یا 5 شیار) می‌تواند قدرت و سرعت دریل را تعیین کند.

شیار زن: استفاده از شیار زن اغلب برای برش دیوارها و قطعات سخت و مستحکم کاربرد دارد. میزان قدرت دستگاه و وجود تنظیمات مختلف اعم از عمق و پهنای برش در انتخاب شیار زن مناسب، مهم است.

بیل و بولدوزر: بیل و بولدوزر ماشین‌های بزرگ برای تخریب ساختمان در ابعاد کوچک هستند. آن‌ها برای خاکبرداری و یا انتقال آوار به کامیون‌ها جهت حمل، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این روش تخریب شامل از بین بردن بخش‌های ساختمان از طبقات بالا به طبقات پایین به صورت گام به گام است. تخریب دستی به بازیافت و استفاده مجدد از برخی مصالح برای کاهش اثرات زیست محیطی، روشی بسیار سودمند است.

شبیه به هر نوع تخریب، این روش نیز شامل بررسی دقیق ساختار ساختمان، حذف مواد خطرناک و تعیین مواد قابل بازیافت است.

مراحل یک روند تخریب دستی شامل موارد زیر است:

آماده سازی سایت: سیستم برق کاری و لوله‌کشی را قطع و سیستم‌های HVAC  (تهویه مطبوع) را خاموش کنید. برای کارگران نیز وجود شرایط روشنایی موقت نصب و اضافه کردن یک فضا برای به حداکثر رساندن و مرتب‎‌سازی محصولات قابل بازیافت ضروری است.

برداشتن اجزای غیرساختاری: کارگران باید نخست عناصر معماری (برای مثال: سقف کاذب، پنجره‌ها، درها)، مکانیکی (آسانسور، تأسیسات بهداشتی و تهویه مطبوع) و الکتریکی (سیم‌های برق) را حذف کنند.

تخریب دیوارهای پیرامونی و بالکن‌ها: با تخریب دیوارهای خارجی و بالکن‌ها شروع کنید، معمولاً استفاده از پتک به تنهایی می‌تواند دیوارهای ساخته شده از آجر یا سفال را از بین ببرد.

تخریب دیوارهای داخلی: کارگران باید با در دست داشتن پتک اقدام به تخریب دیوارهای داخلی کنند. این دیوارها اغلب 10 سانتی‌متری هستند و چند ضربه پتک به راحتی خراب می‌شوند.

اجاره هیلتی در مناطق مختلف تهران مثل مناطق شرق، شمال تهران، جنوب تهران و به ویژه اجاره هیلتی غرب تهران در ابزارکده مرجع کرایه انواع هیلتی در تهران

تخریب سقف: نخست با استفاده از پتک می‌توان کف‌سازی را تخریب کرد، سپس با پیکور شروع به تخریب دال بتنی کنید. اغلب سازه‌ها از سقف تیرچه بلوک ساخته شده‌اند. تخریب دال 5 سانتی‌متری می‌تواند دسترسی به تیرچه بلوک‌ها را راحت‌تر کند.

مرتب سازی ضایعات و حمل: برخی از اجزای فلزی و چوبی ساختمان از دوباره قابل استفاده هستند، پس بهتر است جهت بازیافت از دیگر مصالح جدا شوند. قطعات تخریب شده بتن و دیوارها باید از طریق بیل مکانیکی و کامیون به محل مورد نظر حمل شوند

بنابراین گفته شد چندین روش جهت تخریب سنتی ساختمان وجود دارد.

روش تخریب از بالا به پایین به روش دستی:

در این روش با استفاده از نیروی انسانی،کارگران ماهر و نیروی متخصص شروع به تخریب ساختمان از بالاترین طبقه می نماییم در این روش به سه اصل بر می خوریم.

یکی خطر بالا برای کارگران که نیازمند ایمنی سازی قبل از عمل تخریب می باشد دیگری نیاز مند نیروی مجرب و ماهر در امر تخریب، به طور مثال نکته ای که در تخریب تیر ها باید رعایت شود این است که ابتدا باید تیر های جلو آمده یا همان تیر های یک سر گیر دار یا کنسول، سپس تیرهای ثانویه و بعد تیر های اصلی تخریب شوند.

دیگر موضوع مورد بحث در این بخش مدت زمان طولانی تر این روش نسبت به روش استفاده از ماشین آلات مکانیکی است.

برای خواندن مقاله تخریب بتن با هیلتی و تخریب دیوار با هیلتی، کلیک کنید.

روش تخریب از بالا به پایین به روش مکانیکی:

در این روش ساز و کار تخریب ساختمان همان ساز و کار تخریب به روش دستی است با این تفاوت که از ماشین آلات ساختمانی استفاده می شود، با توجه به اینکه سرعت عملیات تخریب توسط ماشین آلات بیشتر است باید به یکسری نکات توجه کرد. 

مواردی مانند بالا بردن ماشین آلات و روش حمل آنها به بالاترین طبقه ساختمان، دیگری وزن بالای ماشین آلات ساختمانی که خود به صورت یک بار به ساختمان اضافه می شود که باید قبل از اقدام مورد بررسی قرار گیرد.
در بسیاری موارد برای اجرای بالابر هایی که این ماشین آلات را به بالا حمل می کنند نیاز به شمع زدن در محل پایه های این بالابر ها می باشد که این خود وقت گیر و هزینه بر است، در بسیاری موارد برای اجرای این بالابر ها نیاز به فضای کافی می باشد که خود مستلزم مسدود کردن راه ها برای اجرای بالابر و حمل ماشین آلات به بالای ساختمان می باشد.

روش استفاده از گوی تخریب : استفاده از گوی تخریب از روش های قدیمی برای تخریب ساختمان های بلند می باشد که به دو صورت حرکت افقی گوی و حرکت قائم گوی می باشد از جمله مواردی که برای اجرای این روش تخریب مورد نیاز می باشد فضای کافی در اطراف ساختمان است که با توجه به بافت فشرده شهری و امکان آسیب رسیدن به ساختمان های اطراف استفاده از این روش در خیلی از موارد امکان پذیر نمی باشد.

نکته: جهت تخریب بتن فنداسیون می‌توان از روش‌های مکانیکی و شیمایی استفاده کرد.

موارد مهم در هنگام تخریب دستی ساختمان:

  1. بررسی ساختمان‌های مجاور
  2. بررسی نقشه‌ای سازه و معماری بنا (اگر موجود باشند)
  3. حداکثر ارتفاع ساختمان و مساحت
  4. تعداد پنجره‌ها و درها
  5. خدمات حمل و نقل محلی
  6. ایمنی عابر پیاده
  7. ویژگی‌های موجود در محوطه‌سازی
  8. تجهیزات مورد نیاز
  9. ایمنی کارگران
  10. سطح آلودگی صوتی


روش انفجار: این روش یکی از سریع ترین روش ها برای تخریب ساختمان های بلند می باشد که با استفاده از دینامیت یا سایر مواد منفجره در قسمت های حساس و بار بر ساختمان و تخریب این نواحی حساس تخریب کلی ساختمان توسط نیروی گرانش زمین انجام می شود. 

اما این روش هم محدودیت های خاص خود را دارد از جمله این موارد نیاز به نیروی مجرب برای عملیات انفجار، عمل نکردن مواد منفجره که خود یکی از مشکلاتی است که ایمنی این روش را به خطر می اندازد و همچنین با استفاده از این روش از امکان بازیافت مصالح برخوردار نیستیم و بسیاری از مصالح که ممکن است قابل بازیافت باشند از بین می روند همچنین در روش تخریب با انفجار به دلیل پراکنده شدن ذرات گرد و غبار و سیلیکا و اکسید ها در اطراف محل انفجار باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی و سلب آسایش شهروندان می شود.

سخن پایانی

ابزارکده مفتخر است که برای آسایش و راحتی مهندسان و سازندگان و مشتریان این مجموعه شرایطی را فراهم کرده است که در صورت اجاره هیلتی و اجاره انواع تجهیزات تخریب، خرابی و حتی سوختن دستگاه هیلتی به هیچ عنوان به عهده مشتری نباشد و در صورت خرابی یا سوختن بدون هیچگونه سوال و جوابی در عرض کمتر از یک ساعت دستگاه سالم به صورت رایگان جایگزین میشود تا عملیات تخریب پروژه متوقف نشود.ما در ابزار کده خوشحالیم از اینکه توانسته از سال ۱۳۹۰ تا کنون همواره بهترین خدمات اجاره تجهیزات و ابزار تخریب و برش بتن و سوراخکاری در تهران و حومه با سریعترین سرویس دهی  را در اختیار شما مشتریان گرامی بگذاریم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

پیمایش به بالا